Recykling polega na przetworzeniu istniejących, zniszczonych warstw (warstwy) nawierzchni na nową, nośną(pełnowartościową) warstwę konstrukcyjną.

Podział recyklingu na zimno:

  • Recykling na miejscu maszyną WR 2000
  • Recykling w stacjonarnej wytwórni KMA

RECYKLING „NA MIEJSCU” (IN SITU)

Proces recyklingu na zimno „na miejscu” polega na:

  • rozłożeniu kruszywa uzupełniającego (jeżeli jest to wymagane) lub/oraz spoiw hydraulicznych na warstwie recyklowanej,
  • spulchnieniu warstwy recyklowanej,
  • dodaniu wody, lepiszcza bitumicznego lub innego środka stabilizującego,
  • wymieszaniu składników recyklerem WR 2000,
  • rozłożeniu i wyprofilowaniu uzyskanej mieszanki,
  • zagęszczeniu przez wałowanie.

Wszystkie czynności wykonuje się w jednym cyklu roboczym.

Zalety recyklingu „na miejscu”

  • wykorzystanie materiału dotychczasowej konstrukcji nawierzchni drogowej,
  • wyeliminowanie placów składowych na materiał z rozbiórki,
  • oszczędność zużycia nowych materiałów budowlanych (ochrona środowiska),
  • możliwość recyklowania maszyną WR 2000 do określonej głębokości bez naruszania struktury warstw głębszych,
  • niższa cena w stosunku do klasycznego sposobu remontu warstw podbudowy (oszczędność energii i materiałów budowlanych),
  • skrócenie czasu remontu (wszystkie operacje prowadzone są w jednym cyklu roboczym),
  • zmniejszenie obciążenia środowiska hałasem, wibracjami, spalinami i pyłem, związanych z wywozem i dowozem materiałów budowlanych.

RECYKLING W STACJONARNEJ WYTWÓRNI KMA (IN PLACE)

Proces recyklingu na zimno w tym przypadku polega na:

  • spulchnieniu, zebraniu i przetransportowaniu materiału z istniejącej warstwy, przewidzianego do recyklingu, na plac składowy,
  • zgromadzeniu pozostałych materiałów na placu składowym (kruszywa, cementu, emulsji i wody),
  • załadunku komór zasypowych mieszarki destruktem i kruszywem doziarniającym,
  • pobraniu materiału z komór zasypowych w odpowiednich proporcjach,
  • dozowaniu cementu, lepiszcza i wody zgodnie z opracowaną receptą,
  • wymieszaniu składników,
  • załadunku mieszanki na środki transportowe i transporcie na miejsce wbudowania,
  • rozłożeniu i wyprofilowaniu mieszanki w warstwie konstrukcyjnej drogi,
  • zagęszczeniu przez wałowanie.

Zalety recyklingu w stacjonarnej mieszarce KMA

  • wykorzystanie materiału dotychczasowej konstrukcji nawierzchni drogowej,
  • oszczędność zużycia nowych materiałów budowlanych (ochrona środowiska),
  • możliwość recyklowania dowolnych warstw,
  • niższa cena w stosunku do klasycznego sposobu remontu warstw podbudowy (oszczędność energii i materiałów budowlanych),
  • duża wydajność robót (w zależności od potrzeb możliwość użycia KMA 150, KMA 200, KMA 220 lub zestawu takich maszyn),
  • perfekcyjna jednorodność otrzymanej mieszanki m-c-e i nowo ułożonej warstwy.