Recykling polega na przetworzeniu istniejących, zniszczonych warstw (warstwy) nawierzchni na nową, nośną(pełnowartościową) warstwę konstrukcyjną.
Podział recyklingu na zimno:
- Recykling na miejscu maszyną WR 2000
- Recykling w stacjonarnej wytwórni KMA
RECYKLING „NA MIEJSCU” (IN SITU)
Proces recyklingu na zimno „na miejscu” polega na:
- rozłożeniu kruszywa uzupełniającego (jeżeli jest to wymagane) lub/oraz spoiw hydraulicznych na warstwie recyklowanej,
- spulchnieniu warstwy recyklowanej,
- dodaniu wody, lepiszcza bitumicznego lub innego środka stabilizującego,
- wymieszaniu składników recyklerem WR 2000,
- rozłożeniu i wyprofilowaniu uzyskanej mieszanki,
- zagęszczeniu przez wałowanie.
Wszystkie czynności wykonuje się w jednym cyklu roboczym.
Zalety recyklingu „na miejscu”
- wykorzystanie materiału dotychczasowej konstrukcji nawierzchni drogowej,
- wyeliminowanie placów składowych na materiał z rozbiórki,
- oszczędność zużycia nowych materiałów budowlanych (ochrona środowiska),
- możliwość recyklowania maszyną WR 2000 do określonej głębokości bez naruszania struktury warstw głębszych,
- niższa cena w stosunku do klasycznego sposobu remontu warstw podbudowy (oszczędność energii i materiałów budowlanych),
- skrócenie czasu remontu (wszystkie operacje prowadzone są w jednym cyklu roboczym),
- zmniejszenie obciążenia środowiska hałasem, wibracjami, spalinami i pyłem, związanych z wywozem i dowozem materiałów budowlanych.
RECYKLING W STACJONARNEJ WYTWÓRNI KMA (IN PLACE)
Proces recyklingu na zimno w tym przypadku polega na:
- spulchnieniu, zebraniu i przetransportowaniu materiału z istniejącej warstwy, przewidzianego do recyklingu, na plac składowy,
- zgromadzeniu pozostałych materiałów na placu składowym (kruszywa, cementu, emulsji i wody),
- załadunku komór zasypowych mieszarki destruktem i kruszywem doziarniającym,
- pobraniu materiału z komór zasypowych w odpowiednich proporcjach,
- dozowaniu cementu, lepiszcza i wody zgodnie z opracowaną receptą,
- wymieszaniu składników,
- załadunku mieszanki na środki transportowe i transporcie na miejsce wbudowania,
- rozłożeniu i wyprofilowaniu mieszanki w warstwie konstrukcyjnej drogi,
- zagęszczeniu przez wałowanie.
Zalety recyklingu w stacjonarnej mieszarce KMA
- wykorzystanie materiału dotychczasowej konstrukcji nawierzchni drogowej,
- oszczędność zużycia nowych materiałów budowlanych (ochrona środowiska),
- możliwość recyklowania dowolnych warstw,
- niższa cena w stosunku do klasycznego sposobu remontu warstw podbudowy (oszczędność energii i materiałów budowlanych),
- duża wydajność robót (w zależności od potrzeb możliwość użycia KMA 150, KMA 200, KMA 220 lub zestawu takich maszyn),
- perfekcyjna jednorodność otrzymanej mieszanki m-c-e i nowo ułożonej warstwy.